divendres, d’agost 22, 2008

'L'omnibus de la mort': llegiu-lo

Les vacances em serveixen per augmentar el ritme de lectures de la resta d'èpoques de l'any. I les d'aquestes dues darreres setmanes no han estat una excepció. Un dels llibres que he llegit (o devorat) i que us recomano és L'omnibus de la mort. Parada Falset del periodista i escriptor prioratenc Toni Orensanz (en la fotografia). Sovint aquests llibres que tenen tan d'èxit en poques setmanes em generen un cert rebuig, però ja us vaig dir fa unes setmanes que tenia ganes de llegir sobre la Guerra Civil Espanyola i l'obra d'Orensanz encaixava. I no és que no m'hagi decebut sinó que m'ha entusiasmat i m'ha atrapat.

Partint de l'assassinat de 27 persones el setembre de 1936 a Falset a mans d'uns incontrolats cenestistes, Orensanz inicia una investigació que li dura anys al voltant dels autors d'aquesta matança, anomenada 'La Brigada de la Mort' i el seu líder, un tal Fresquet. No us explicaré res més perquè el que heu de fer és llegir el llibre perquè a més d'un argument tan prometedor també té un estil molt periodístic i fins i tot desenfadat que en fa la lectura molt interessant

L'omnibus de la mort m'ha recordat per la seva estructura, salvant distàncies perquè tracten temàtiques molt diferents, Tor. Tretze cases i tres morts, del també periodista Carles Porta, que vaig llegir fa dos o tres anys. Si no heu llegit aquest segon llibre, apunteu-lo també a l'agenda. És un reportage sobre una història real que dura més d'un segle en un petit poble del Pirineu pallàrès, a gairebé 2.000 metres d'alçada, amb envejes, morts, personatges molt novelescs i una atmosfera una mica 'Germans Coen'. Vaig sentir ja fa temps que n'estaven preparant una pel·lícula sobre aquest llibre. Sabeu si el projecte tira endavant? Per cert, el llibre d'Orensanz també és molt cinematogràfic i no seria mala idea fer-ne també una pel·lícula.

1 comentari:

Jobove - Reus ha dit...

a Falset és van fer llistes i durant la guerra uns es van salvar i d'altres els van afusellar, encara el poble està dividit per aixó

si crec que serà un bon llibre

salut